Pengaruh Beban Kerja, Motivasi Kerja dan Kompetensi Terhadap Kepuasan Kerja Karyawan PT. Air Minum Giri Menang

Authors

  • Bagus Hari Sandika Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMM
  • Syaiful Amri Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMM
  • Faizatul Fajariah Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMM

Keywords:

Workload, Motivation, Competence, Job Satisfaction, Level of Job Satisfaction

Abstract

This study aims to determine the effect of Workload, Motivation and Competence on Job Satisfaction employees of PT. Air Minum Giri Menang (Perseroda) Mataram. The results of this study obtained that workload (X1) has a t test value where t count is smaller than t table, namely -0.353 <2.026 with a significant 0.726 > 0.05. Motivation (X2) has a significant effect on job satisfaction, this is evidenced by the results of the t test where t count is greater than t table, namely 4.024 > 2.026 with a significance of 0.000 <0.05. And competence (X3) has no significant effect on job satisfaction with a t count value that is smaller than t table of 0.742 <2.026 with a significant value of 0.463 > 0.05. While the simultaneous results of workload, motivation, and competence have a significant effect on job satisfaction. This is evidenced by the results of the simultaneous test (f) where the calculated f value is greater than the f table value, namely 9.481 > 2.859 with a significant value of 0.000 <0.05. The results of this study also show that the independent variables (workload, motivation and competence) are able to explain the dependent variable (job satisfaction) of 38.9% while the remaining 61.1% job satisfaction is influenced by other variables outside.

References

Aditya, R. (2021, Desember 14). Jenis Teknik Pengumpulan Data dan Penjelasannya. https://www.suara.com, p. 2.

Agustini, F. (2019). Strategi Manajemen Sumber Daya Manusia. Medan: UISU Press.

Arikunto. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT Rianeka Cipta.

Budiasa, I. K. (2021). Beban Kerja Dan Kinerja Sumber Daya Manusia. Purwokerto Selatan, Kab. Banyumas: CV. Pena Persada.

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariate dengan program SPSS. Semarang: Universitas Diponogoro.

Hasibuan, M. S. (2009). Manajemen: Dasar, Pengertian dan Masalah. Jakarta: Bumi Aksara.

Hastutiningsih, A. T. (2019). Pengaruh Beban Kerja dan Lingkungan Kerja terhadap Kinerja Karyawan Dimediasi Stres Kerja. Proceedings of the National Conference on Applied Business.

Indrasari, M. (2017). Kepuasan Kerja Dan Kinerja Karyawan, Tinjauan dari Dimensi Iklim Organisasi, Kreativitas Individu, dan Karakteristik Pekerjaan. Yogyakarta: Indomedia Pustaka.

Karim, R. (2021, Maret 25). Populasi dan Sampel: Arti, Perbedaan dan Teknik Pengambilan. https://penerbitbukudeepublish.com/, p. 1.

Kho, B. (2020, September 16). Pengertian Kepuasan Kerja dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. ilmumanajemenindustri.com, p. 1.

Luthans, F. (2006). Perilaku organisasi. Yogyakarta: ANDI.

Mangkunegara, A. P. (2013). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Moeheriono. (2009). Pengukuran Kinerja Berbasis Kompetensi. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Moh. As ad. (2003). Psikologi Industri Seri Ilmu Sumber Daya Manusia. Liberty Yogyakarta.

Nyoto. (2019). Manajemen Sumber Daya Manusia. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.

Prawiro, M. (2019, Oktober 10). Pengertian Kompetensi: Definisi, Jenis-Jenis, dan Manfaat Kompetensi. https://www.maxmanroe.com, p. 1.

Rahman, M. M. (2018). Pengaruh Beban Kerja Dan Kompetensi Terhadap Kepuasan Kerja Karyawan Bagian Pelayanan Pada PDAM Giri Menang Mataram. 4.

Ruky, A. S. (2006). Sistem Manajemen Kinerja. Jakarta: PT. Gramedia.

Siagian, S. P. (2013). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.

Sigiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sjahrazad Masdar, J. I. (2009). Manajemen Sumber Daya Manusia Berbasis Kompetensi Untuk Pelayanan Publik. Surabaya : Airlangga University Press.

Sutrisno, E. (2007). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Prenada Media Group.

Syafnidawaty. (2020, November 9). PERBEDAAN DATA PRIMER DAN DATA SEKUNDER. https://raharja.ac.id, p. 1.

T.A, R. S. (2011). Organizational Behavior Fourteenth Edition. New Jersey: Prentince Hal.

Tarwaka, Solikhul, H., & Sudiajeng, L. (2004). Ergonomi untuk keselamatan, kesehatan kerja dan produktivitas. Surakarta: UNIBA.

Uno, H. B. (2007). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Wibowo. (2017). Manajemen Kinerja. Jakarta: Rajawali Pers.

Yuniarsih, T., & Suwatno. (2011). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Erlangga.

Downloads

Published

2023-10-30

How to Cite

Bagus Hari Sandika, Syaiful Amri, & Faizatul Fajariah. (2023). Pengaruh Beban Kerja, Motivasi Kerja dan Kompetensi Terhadap Kepuasan Kerja Karyawan PT. Air Minum Giri Menang. Kredibel: Jurnal Ilmiah Manajemen, 1(2), 1–15. Retrieved from https://journal.stieamm.ac.id/kredibel/article/view/357

Most read articles by the same author(s)