Faktor Yang Mempengaruhi Peningkatan Penggunaan QRIS Sebagai Alat Pembayaran Di Kalangan Mahasiswa Perguruan Tinggi Swasta Kota Mataram
Keywords:
Financial Literacy, Perceived Risk, Perceived Convenience, Perception Benefits, Increased Use of QRISAbstract
This research aims to examine the factors influencing the increase in the use of QRIS among private university students in the city of Mataram. This research variable consists of 4 (four) independent variables, namely financial literacy (X1), Perception of risk (X2), Perception of Convenience (X3), and Perception of Benefit (X4) and the dependent variable is Increased Use (Y). This research uses associative quantitative methods. The population of this research is Mataram City Private University Students. Samples were taken using purposive sampling. Data was obtained by distributing 100 questionnaires to respondents. Data were analyzed using Multiple Linear Regression. The results of this research show that the variables of financial literacy and risk perception do not have a significant effect on increasing the use of QRIS. On the other hand, the variables of perceived convenience and perceived usefulness have a positive and significant effect on increasing the use of QRIS. The results of this research also show that the independent variables (financial literacy, perceived risk, perceived convenience, and perceived benefits) are able to explain the dependent variable (increased use) of 22.6%. Meanwhile, the remaining 77.4% is influenced by other variables outside the multiple linear regression model
References
Astuti, R. D., Wahyuni, S., Rusmini, Supaya, S., & Purnamasari, E. (2020). Pengaruh Nilai Manfaat, Nilai Kemudahan, Dan Risiko, Terhadap Perilaku Menggunakan Uang Elektronik (E- Money) (Studi Kasus Pada Civitas Akademika Jurusan Adminitrasi Bisnis Polines). Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 465, 106–111
Azzahroo, R. A., & Estiningrum, S. D. (2021). Preferensi Mahasiswa dalam Menggunakan Quick Response Code Indonesia Standard (QRIS) sebagai Teknologi Pembayaran. Jurnal Manajemen Motivasi, 17(1), 10. https://doi.org/10.29406/jmm.v17i1.2800
Cxomedia.id (2022). “Qris Kemudahan Bertransaksi Masa kini. Diunduh di https://www.cxomedia.id/general-knowledge/20220608165407-55-175137/qris-kemudahan-bertransaksi-masa-kini (diakses pada 09 Agustus2023)
Desita, W., & Dewi, G. A. K. R. S. (2022). Pengaruh Persepsi Kemanfaatan, Persepsi Kemudahan Penggunaan, Persepsi Risiko, Promosi dan Fitur Layanan terhadap Minat Menggunakan Transaksi Non Cash pada Aplikasi Dompet Elektronik (E-Wallet). Jurnal Akuntansi Profesi, 13(01), 115–124.
Ghozali, Imam. 2018. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25. Badan Penerbit Universitas Diponegoro: Semarang.
Gobiz.com (2022). QRIS Dapat Menerima Pembayaran dari Mana Saja, sih? Diunduh di https://gobiz.co.id/pusat-pengetahuan/qris-dapat-menerima-pembayaran-dari-mana-saja/ (di akses pada 16 Maret. 2023)
Kontan.co.id (2022). QRIS Lintas Negara Siap Jadi Alat Pembayaran Global Masa Depan. Diunduh di https://keuangan.kontan.co.id/news/qris-lintas-negara-siap-jadi-alat-pembayaran-global-masa-depan (di akses pada 16 Maret. 2023)
Makaba, K. A. (2023). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Behavior Intention Masyarakat Gen Y dalam Menggunakan QRIS pada Berbagai Toko Ritel di Kota Batam. 2(1), 60–70. https://doi.org/10.55123/mamen.v2i1.1386
Mayanti, R. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Penerimaan User Terhadap Penerapan Quick Response Indonesia Standard Sebagai Teknologi Pembayaran Pada Dompet Digital. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 25(2), 123–135. https://doi.org/10.35760/eb.2020.v25i2.2413
Nainggolan, E. G. M., Silalahi, B. T. F., & Sinaga, E. M. (2022). Analisis Kepuasan Gen Z Dalam Menggunakan QRIS Di Kota Pematangsiantar. Manajemen : Jurnal Ekonomi, 4(1), 24–32. https://doi.org/10.36985/manajemen.v4i1.351
Nenandha, N. (2020). The Influence of Perceived Usefulness, Perceived ease of use, and Perceived Risk in Using Digital Payment Services in Accounting Students. Jurnal Ekonomi Trisakti, 2(2), 611–676. https://doi.org/10.25105/jet.v2i2.14635
Ningsih, H. A., Sasmita, E. M., & Sari, B. (2021). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan Penggunaan, Dan Persepsi Risiko Terhadap Keputusan Menggunakan Uang Elektronik (QRIS) Pada Mahasiswa Hutami. 4(1), 1–9.
Palupi, A. A. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Kemudahan Penggunaan Sistem QRIS Terhadap Keputusan Bertransaksi Menggunakan QRIS Pada UMKM. Seminar Nasional Riset Terapan, Vol 10,1, 1–9. https://prosiding-old.pnj.ac.id/index.php/snrtb/article/view/5607
Romadloniah, Laily,A., Prayatno,& Hari, D. (2018). Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan, Persepsi Daya Guna, Persepsi Kepercayaan, Dan Persepsi Manfaat Terhadap Minat Nasabah Dalam Menggunaan E-Money Pada Bank Bri Lamongan. III(2), 699–711.
Saputri, O. B. (2020). Preferensi Konsumen Dalam Menggunakan Quick Response Code Indonesia Standard (QRIS) Sebagai Alat Pembayaran Digital. Journals of Economics and Business Mulawarman, 17(2), 1–11.
Seputri, W., & Yafiz, M. (2022). QRIS Sebagai Alat Transaksi Digital Generasi Z : Analisis Faktor. Jurnal Hukum Dan Ekonomi Syariah, 10(Adzkiya), 2.
Seputri, W., Soemitra, A., & Bi Rahmani, N. A. (2022). Pengaruh Technolgy Acceptance Model terhadap Minat Mahasiswa Menggunakan Quick Response Code Indonesian Standard (QRIS) sebagai Cashless Society. MES Management Journal, 2(2), 116–126. https://doi.org/10.56709/mesman.v2i2.57
Soleha, E., & Hidayah, Z. Z. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan dan Kemudahan Bertransaksi Terhadap Minat Generasi Millenial Dalam Menggunakan Dompet Digital (ShopeePay). ARBITRASE: Journal of Economics and …, 3(2), 312–316. https://doi.org/10.47065/arbitrase.v3i2.505
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Syaifuddin, A. F., Rahman, K., Baru, G., Kantor, I., Bank, P., & Solo, I. (2022). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Minat Penggunaan QRIS Sebagai Metode Pembayaran Pada Masa Pandemi. Asjif, 1(1), 1–21.
Wijayanto, S. A., Wahyullah, M., & Aribawa, D. (2020). the Effect of Entrepreneur Orientation and Financial Literacy Toward Small Business Enterprises Performance in Mataram. Jurnal Benefita, 5(3), 352. https://doi.org/10.22216/jbe.v5i3.5022