Pelatihan Digital Marketing Untuk Meningkatkan Pemasaran UMKM Gerabah Di Desa Banyumulek

Authors

  • Sofiati Wardah Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMM
  • Rosyia Wardani Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMM
  • Galuh Ratna Mutia Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMM
  • Syaiful Amri Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMM
  • Zulkarnaen Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMM
  • Sopian Saori Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMM
  • Satriawan Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMM
  • Baiq Desthania Prathama Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMM
  • Hikmah Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMM
  • Putri Reno Kemala sari Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMM
  • Baiq Ertin Helmida Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMM

Keywords:

Digital, Marketing

Abstract

The problem faced by pottery craftsmen in Banyumulek Village is the lack of knowledge of business actors in using digital marketing to market their products. The 2018 earthquake and Covid 19 were obstacles and obstacles for craftsmen which caused the lack of enthusiasts and tourists so that they were forced to change professions as agricultural laborers. Lack of promotion is one of the causes so government attention is needed. Therefore, providing training and assistance to Banyumulek Village Pottery MSMEs regarding the use of social media in promoting their products or crafts which are still traditional is expected to help revive the economy of the craftsmen so that they can be recognized by the global community

References

Bangsawan, S., Ms, M., Nama, G. F., & Febrian, A. 2023. Pelatihan dan Pendampingan Desain Digital Content Marketing menunjang keindahan wisata yang ditawarkan. ( Ciolac et al ., 2022 ). Dalam dimulai sejak tahun 2021 dalam program “ Pelatihan dan Pembinaan Pengembangan. 3(3), 1093–1101

Farell, G., Thamrin, T., & Novid, I. 2019. Pelatihan Pemanfaatan Digital marketing Dalam Pengembangan Pemasaran Dan Kewirausahaan UKM Pada Kota Sawahlunto. Suluah Bendang: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat.19(1), 42. https://doi.org/10.24036/sb.0310

Febriansyah, Fauziah, H., & Restilia, A. 2023. Penyuluhan dan Pelatihan Masyarakat Desa Sukadadi Melalui Strategi Digital marketing Sebagai Upaya Pengembangan UMKM. I-Com: Indonesian Community Journal, 3(2), 817–823. https://doi.org/10.33379/icom.v3i2.2654

Hendriadi, A. A., Sari, B. nurina, & Padilah, T. N. 2019. Pelatihan Digital marketing Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM) di Kabupaten Karawang. J-Dinamika : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 120–125. https://doi.org/10.25047/j dinamika.v4i2.1133

Pranoto, P., Jasmani, J., & Marayasa, I. N. 2019. Pelatihan Digital marketing Untuk Peningkatan Perekonomian Anggota Karang Taruna Al Barkah Di Kampung Cicayur - Tangerang. Jurnal Pengabdian Dharma Laksana, 1(2), 250. https://doi.org/10.32493/j.pdl.v1i2.2425

Thaha, S., Hatidja, S., & Hasniati, H. 2021. Pelatihan Digital marketing untuk meningkatkan Penjualan UMKM di MasaPandemiCovid-19Di Kecamatan Turikale Kabupaten Maros. ABDINE: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 133–139. https://doi.org/10.52072/abdine.v1i2.208

Yuniar Rahmadieni, R., & Idar Wahyuni, E. 2023. Pelatihan Digital marketing Dalam Upaya Pengembangan Pemasaran Berbasis Teknologi Pada Umkm Di Desa Bulusulur. Jurnal Al Basirah: 2(1), 17–26. https://doi.org/10.58326/jab.v2i1.28

https://radarlombok.co.id/perajin-gerabah-banyumulek-butuh-perhatian-pemerintah-daerah.html

https://tvdesanews.id/banyumulek-desa-kerajinan-gerabah-dengan-inovasi-tak-terbatas

Downloads

Published

2025-01-07